divendres, de maig 30, 2008

Rigell


La reflexió, la meditació i l’harmonia són paraules molt apropiades per definir el plaer de la lectura. Un petit parèntesis s’obre durant un dia a l’any, la jornada literària per excel·lència, Sant Jordi, i passat aquest dia sembla que lentament sobre l’horitzó s’esvaeixin les metàfores, els epítets i les personificacions.

La lectura no té secrets ni tampoc enigmes, només es necessiten ganes de gaudir d’una pràctica senzilla però tremendament enriquidora que permet en qüestions de segons viatjar a racons inhòspits del nostre planeta i els més agosarats poden travessar els límits terrenals arribant fins al més enllà.

La imaginació és la veritable clau de l’èxit de la lectura, el impuls i la dinamització de la mateixa són instruments útils per remoure la consciencia ciutadana. No podem restar impassius ni tampoc immòbils davant la situació generalitzada de deixadesa combinada amb un lleu menyspreu que condueix a restar importància al paper cabdal que juga la lectura en el desenvolupament cultural i també personal de les nostres vides.

Precisament, per aquest fet, crec que des de ben petits s’ha d’impulsar la lectura. Una bona pràctica que recomanen logopedes i pedagogs consisteix en llegir i explicar contes als nadons. Recentment, moltes famílies s’acullen aquesta pràctica perquè més enllà de la inquietud cultural que s’amaga darrera de la lectura existeix una important familiarització del infant amb el univers literari.

Quan la quitxalla comença a descobrir l’enigmàtic món de les paraules i mica en mica aprenen a unir lletres té lloc una autèntica revolució en el seu pensament. S’ha d’aprofitar aquest context i lluny de les obligacions i les imposicions com si d’un joc es tractés s’ha d’anar introduint la lectura com un element més dins de la vida del infant.

D’aquesta manera, amb el pas dels anys, aquella divertida aventura que l’infant associava amb el món de la lectura esdevindrà un hàbit consolidat. Així, el pànic i el temor que s’apodera de molts nens quan a l’escola els demanen que llegeixin un llibre tindrà un impacte menor, per no dir insignificant ja que el fet de llegir un llibre esdevindrà un veritable repte.

Convé que ens centrem en les noves generacions però no hem d’oblidar el impuls necessari que s’ha de dur a terme en tots els espectres de la nostra societat. Seguint aquesta tònica, pels carrers de la nostra vila podem contemplar el ressò d’una campanya de sensibilització que amb col·laboració de TV3 s’ha dut a terme per promoure la lectura.

Sempre hi ha tota una sèrie de veus, plurals i diverses que es dediquen a qüestionar l’eficàcia i la utilitat d’aquestes actuacions concretes i puntuals que es canalitzen a través de campanyes. Ara bé, la crítica és enormement constructiva només si s’acompanya d’alternatives, en absència d’aquestes es converteixen en paper mullat. Enmig d’aquest context, acabo el present escrit sense desvetllar la incògnita que s’amaga darrera del títol, segurament aquestes alçades tots haureu descobert l’enigma que amaga aquesta curiosa paraula.

Article publicat al Diari del Baix Penedès, 30/05/08
Laia Gomis

2 Comments:

At 10:36 p. m., Anonymous Anònim said...

rigell...llegir

 
At 9:57 a. m., Blogger Què t'anava a dir said...

Avui a una companya embarassada li comentava que ara que està en les darreres setmanes d'embaràs li llegis al nen que porta dins. Ho deia de broma, però jo crec que el comentari podia ser seriós perquè realment igual que capten la música també poden escoltar la sonoritat de les paraules encadenades

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home