divendres, de setembre 25, 2009

Concreció universitària


En el dia a dia de les nostres vides estem acostumats a dur a terme tota una sèrie de tràmits i gestions. Un fet que no és cap novetat, des d’una certa normalitat emprenem aquestes activitats i les duem a terme de manera rutinària. Precisament, en aquest context, les noves tecnologies juguen un paper molt important, especialment respecte la simplificació i la facilitat a l’hora de dur a terme les esmentades pràctiques.

En el món universitari, les noves tecnologies tenen un pes específic important. Un primer tràmit fonamental a l’hora d’accedir als estudis d’educació superior és la formalització de la matrícula. Uns anys endarrere es realitzava presencialment però actualment els estudiants des de qualsevol indret podem procedim a formalitzar la matricula a través d’internet, evitant d’aquesta manera desplaçar-nos fins a les facultats i haver de dur a terme les temibles cues.

En relació aquest tràmit que sovint és objecte de nombroses crítiques m’agradaria dur a terme diverses observacions. Quan arriba el moment de matricular-se, has de tenir molt clar aquelles assignatures que desitges cursar i des de la racionalitat i la planificació configurar l’horari que t’acompanyarà durant tot el curs. Més enllà de les qüestions estrictament acadèmiques, el procés de matriculació finalitza amb una xifra, concretament es tracta d’un valor que posa de manifest quin és el cost que l’estudiant haurà d’assumir per cursar els seus estudis.

Tots som conscients que els estudiants de les universitats públiques quan procedim a realitzar el pagament de la matrícula suportem una quantitat que no es correspon amb el cost real i efectiu de tots els serveis i les contraprestacions que rebem. Les aproximacions sempre havien estat a l’odre del dia, càlculs i operacions que es dirigien fonamentalment a fer passar la curiositat dels més inquiets.

Tanmateix, enguany quan vaig procedir a efectuar la matrícula em vaig trobar amb una breu anotació que recollia el cost real de la matrícula i el cost que l’estudiant assumia. Un fet que pot semblar intranscendent però crec que té una gran importància ja que et permet visualitzar la realitat i d’aquesta manera ésser veritablement conscient de les diferències existents entre ambdues quantitats.

Els grans discursos poden avorrir a molts ciutadans i la indiferència vers aquells temes que ens poden semblar aliens està a l’odre del dia. La credibilitat està en dubte i la desconfiança sembla esdevenir una actitud rutinària. No obstant, dins el pessimisme instal•lat en el nostre país aposto per deixar anar un globus que es troba carregat d’oxigen. Només es tracta d’un cas concret i puntual, però d’una matrícula que s’aproxima als 800€, el cost real és superior als 4.400€. La diferència existent entre ambdós valors no és una qüestió menor, estem parlant de més de 3.500€ que seran assumits integrament per les administracions públiques.

Celebro que des de la Universitat Autònoma de Barcelona s’hagi apostat per afegir aquest petit detall que a simple vista pot semblar intranscendent però es troba replet d’informació que sinó es publiqués seria completament desconeguda. Tots sabem aquella màxima que afirma que allò que no es coneix no existeix.

Article publicat al Diari del Baix Penedès 25/09/09
Laia Gomis

2 Comments:

At 7:52 p. m., Anonymous Ragó said...

surt tan car, perque fan una porporcio de quans alumnes creuen que tindran per classe. I en base això ja determinen quan costa a cada alumne el salari d´aquell professor, sense contabilitzar que aquest professó moltes vegades acostuma a donar classe a més grups, més horaris...
de totes maneres, encara que paguin 4.400 euros l´administració, seguim tenin una universitat deficient (no pot ser que sigui necesari fer un màster per ser competitiu en el mon laboral)
els professors només donen classes magistrals, i gens pràctics

 
At 3:34 p. m., Blogger Laia Gomis said...

Ragó, no podem caure en el perillos món de les generalitzacions perquè si bé és cert que molts professors plantegen les seves classes com a magistrals també existeix un gruix important de docents que realitzen classes més dinàmiques i participatives en les quals té lloc una interacció real entre els coneixements teòrics i pràctics.

En els darrers anys s'ha avançat molt en l'àmbit universitari però cal seguir treballant amb la mateixa intensitat per poder gaudir d'un sistema universitari competitiu.

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home