L’èxit d’una fórmula
La nostra cistella de la compra està composada per una singularitat de productes, entre ells podríem cercar diverses similituds tot i que ens acabaríem decantant per les nombroses diferències que els separen. Tanmateix, convé remarcar que entre els productes que integren la nostra cistella amb tota seguretat trobaríem una quantitat important de productes que han patit un complex procés d’elaboració fins que arriben a les mans dels consumidors.
Existeixen nombrosos exemples que podríem emprar per evidenciar aquesta realitat però crec que l’exemple paradigmàtic el trobem en un producte que tots plegats el coneixem per la marca que l’identifica: la Coca-Cola.
Una beguda d’ús corrent i freqüent, aquí i allà, pels que no s’acaben de creure el caràcter internacional d’aquesta beguda, recomano un experiment simple i senzill però revelador d’una realitat. En el indret més allunyat de la civilització que ens puguem imaginar, enmig del no res, la paraula Coca-Cola l’entenen i la comprenen i si la pronunciem, aquesta beguda refrescant no trigarà en arribar a les nostres mans.
La transcendència d’aquest fet va molt més enllà d’un simple gest i ens exposa davant dels nostres ulls l’imperi que aquesta multinacional nord-americana té constituït arreu del planeta. Hi ha diverses veus que al•leguen el triomf d’aquesta marca gràcies a la gran activitat promocional i especialment la centralització envers una realitat que en aquests moments és molt corrent però que fa algunes dècades les qüestions relacionades amb la publicitat i el màrqueting no eren habituals. Aquesta gran firma sempre ha anat de la mà d’ostentoses i impactants campanyes publicitàries, un fet que els ha facilitat obtenir importants quotes de mercat.
No obstant, el secret més ben guardat és la composició d’aquesta beguda. Molts són els rumors, els mites i les llegendes urbanes que corren en relació a l’ajustada combinació d’elements que donen lloc a un producte singular. Els competidors han estat persistents però tot i les tossudes còpies que diverses empreses han intentat realitzar no han aconseguit cercar les quantitats i les proporcions exactes que composen la Coca- Cola. A més, cal remarcar que aquesta beguda, per a molts ciutadans s’ha convertit en un producte insubstituïble, no accepten els resultats de les enginyoses còpies ni tampoc acurades reproduccions efectuades per una gran quantitat de marques.
En un dia com avui, 8 de maig, però de 1886 es va servir el primer got de Coca-Cola. Aquesta data ens transporta un parell de segles endarrere, en aquest temps, el món ha canviat molt, les diverses generacions han estat testimonis dels avenços i les transformacions que ha experimentat la nostra societat. L’artífex de la Coca-Cola, un farmacèutic que cercava un medicament per paliar el mal de cap va obtenir un xarop que va decidir comercialitzar a cinc centaus el got. John Pemberton no va ser conscient d’allò que havia descobert, una invenció que lluny d’ésser un mer apunt històric, cent vint-i-tres anys després té plena vigència i actualitat.
Article publicat al Diari del Baix Penedès, 08/05/09
Laia Gomis
1 Comments:
Si a més de tot aixo crea adicció i està permesa. És un dels grans invents d'aquest segle passat com les vacances encara que siguin per estar-se a casa i llegir
Publica un comentari a l'entrada
<< Home